Co brać na zakwasy

Któż z nas nigdy nie planował rewolucji i rozpoczęcia wplatania w tygodniowy rozkład zajęć regularnych ćwiczeń? Efektem takiego postanowienia jest na ogół spontaniczny zryw, podczas którego na przykład rzucamy się na szybki i długi bieg lub ustawiamy maksymalne obciążenia na maszynach w siłowni. Rano budzi nas natomiast rwący ból w nogach lub ramionach, nasilający się przy każdym ruchu. Zakwasy!
Mówiąc najogólniej zakwasy to efekt powstających podczas treningów mikrouszkodzeń włókien mięśniowych, które mogą doprowadzić do urazów i drobnych stanów zapalnych w mięśniach. To właśnie one – na ogół po upływie dwunastu lub dwudziestu czterech godzin od zakończenia aktywności fizycznej- wywołują ból. Podstawowym działaniem eliminującym to zjawisko, jest właściwe przygotowanie się do każdego treningu poprzez solidną rozgrzewkę i rozciąganie. Rozciąganie powinno również kończyć wszelką aktywność fizyczną, gdyż pozwala na stopniowe schłodzenie i wyciszenie naszego organizmu, oraz szybszą regenerację.
Jeśli już się jednak zakwasy pojawią, dobrze nam zrobi masaż lub wizyta w saunie, podczas których nasze mięśnie rozluźnią się, poprawi się krążenie krwi i dopływ substancji odżywczych do mięśni. To z kolei znacznie przyspieszy ich regeneracje i zanik wrażeń bólowych.
Bardzo dobrą metodą jest picie dużych ilości wody, która pomoże usunąć toksyny z organizmu, przez co usprawni proces naprawczy w mięśniach, jak również jedzenie warzyw, bogatych w witaminy i minerały. Szczególnie cenne będą w tym przypadku produkty, zawierające witaminę C, która przyspiesza proces gojenia się stanów zapalnych.
Odbudowę włókien mięśniowych usprawnia białko, stanowiące podstawowy budulec mięśni. Stąd też po każdym treningu należy uzupełnić proteiny w organizmie. Pozytywny efekt może przynieść również wypita przed treningiem kawa przed, gdyż kofeina łagodzi ewentualne dolegliwości. A co brać na zakwasy, aby szybko zniwelować ból? Najlepiej aspirynę, lub witaminę C. Trzeba jednak pamiętać o kilkugodzinnym odstępie w ich zażywaniu, gdyż aspiryna może niwelować działanie witaminy.